Ed Cornelissen is grafisch specialist en groot liefhebber van drukwerk. Vanuit zijn interesse in het vak schrijft hij een vaste column in het magazine PRINTmatters dat acht keer per jaar verschijnt. Hij vertelt over zijn passie voor drukwerk.

Ed Cornelissen staat op de foto met PRINTmatters, omdat hij daar een vaste column in schrijft.
Ed Cornelissen schrijft voor PRINTmatters

Ons visitekaartje!’

”Zie, dit is het visitekaartje van ons bedrijf! Dat kan van alles zijn natuurlijk. Bij grafisch specialisten, drukkers en communicatie mensen is een visitekaartje het visitekaartje!”

Hoe werkt het ook alweer? Drukwerk en papier moet je zien, voelen en op je in laten werken. Sommige visitekaartjes of drukwerken zijn zó goed uitgevoerd, dat het inspireert. Dat is het ultieme doel van elke grafisch specialist.

”Natuurlijk kun je ook digitaal je visitekaartje uitwisselen met LinkedIn of andere platforms. Kom je vervolgens iemand in real life tegen, hoe leuk is het dan om zoiets tastbaars als een handdruk en bijbehorend document, genaamd visitekaartje, te mogen geven en ontvangen?”

Technieken

”Durf je het aan om gebruik te maken van de laatste technieken en deze te verwerken in je visitekaartje? Een voorbeeld hiervan is drukken op gekleurd of zelfs zwart papier. Tot voor kort was het nauwelijks mogelijk om inkt of full colour te drukken op zwart papier. Het is nu wel mogelijk om te full colour te drukken op zwart papier, omdat we eerst een witte basis drukken. Deze witte inkt fungeert als drager en hierop kunnen we vrijwel alles drukken. Het full colour beeld komt hierop prachtig tot zijn recht! Ook maken de huidige druktechnieken het mogelijk op ook andere papiersoorten te bedrukken en gebruiken als visitekaartje, zoals ‘zwaar’ 600 gram papier.

Ook andere technieken, zoals pregen, foliedruk, (laser)stansen of spot-UV spreken werkelijk tot de verbeelding. Voor de grafische diehards bestaat er nog 3d-lak en kleur op snee: de zijkant van papier kleuren. Ook kan er in een drielaags visitekaartje een gekleurde tussenlaag toegevoegd worden.”

Ontvangen

”Zodra de ontvanger van het visitekaartje begint te vertellen over de technische uitvoering, dan heb je te maken met een liefhebber of een specialist, zoals jijzelf. Vrij gemakkelijk kan je zo het gesprek aangaan over de toegevoegde waarde die drukwerkproducties aan bijvoorbeeld visitekaartjes geven.
Als gesprekspartner je eigen klanten, ben je in feite hun inspirator. Daarnaast wordt je betrokken in de uitingen en in de marketing van je klanten. Dan zit je dus goed! Je kan je klanten zo optimaal ondersteunen en adviseren.

Gebruik maken van drukwerk is dus écht een kans om je te onderscheiden en om anderen te inspireren!”

Wil jij ook visitekaartjes waarbij de laatste technieken zijn toegepast? Waarmee je je echt kunt onderscheiden van de rest? Neem dan contact met ons op.